Een bedrijfsfilm laten maken in 2023: een goed idee?

Blogartikel

Video is hot. Onderzoek toont dat het steeds vaker als marketingtool wordt ingezet. En van de marketeers die al video inzetten zal 99% dat ook dit jaar blijven doen.

Als antwoord op die stijgende vraag bieden heel wat bedrijven tegenwoordig videodiensten aan: van online marketing bureaus tot grote reclamebureaus, en natuurlijk ook de klassieke videoproductiebedrijven.

Steeds meer bedrijven denken daarom aan het laten maken van een bedrijfsfilm. Maar is dat nog de moeite in 2020?

De cijfers

Die liegen niet. Video zit nog altijd in de lift.

In een wereld waarin elk merk concurreert om aandacht, is belangrijk om op een zo toegankelijk mogelijke manier informatie over te brengen.

Mensen zijn visueel wezens. Het menselijk brein verwerkt een beeld in ongeveer 13 milliseconden. Het is daarom de meest efficiënte vorm van communicatie (maar niet per se altijd de meest effectieve).

Internetgebruikers spenderen gemiddeld 6 uur en 48 minuten aan video per week. En in 2022 bestond 80% van het online dataverkeer uit video-streams, waaruit een groot deel live video.

Verschillende sociale media kanalen, waaronder Facebook, verkiezen video als geprefereerde content omdat de engagement rate op video hoger is dan op tekst of een foto.

video statistiek
Bron: Databox

Andere sociale netwerken zoals LinkedIn hebben nog geen kleur bekend, maar ook hier komt verandering in. Zij willen namelijk dat hun gebruikers zo veel mogelijk tijd op het platform spenderen. Want meer tijd = meer data en meer kansen tot adverteren.

Wat is een bedrijfsfilm precies?

Een bedrijfsfilm is een overkoepelende video die de waarden, voordelen en kenmerken van een volledig bedrijf in de kijker zet.

Bedrijfsfilms komen in alle vormen en maten. Van zelfgemaakte smartphonevideo’s tot cinemawaardige verhalen. Ze zijn kort, soms ook heel lang, geanimeerd of gefilmd in het echte leven.

Een ding is zeker: er zijn zo veel verschillende combinaties dat elk bedrijf zijn boodschap op een originele, authentieke manier kan vertellen.

Neem deze bedrijfsfilm bijvoorbeeld. Bofidi koos voor een live-action film omdat ze veel waarde hechten aan de mensen achter hun klant.

Andere bedrijven kiezen dan weer voor een meer informatieve aanpak zoals een explainer video.

Welk format je ook kiest, een bedrijfsfilm is vaak het startpunt van de audiovisuele communicatie van een bedrijf. Omdat het een top-level, overkoepelende creatie is, dient het vaak als basis om alle andere audiovisuele communicatie op verder te bouwen.

De voordelen

Als videoproductiebedrijf zijn we natuurlijk een beetje beïnvloed. Toch helpen we onze klanten altijd op een zo onafhankelijk mogelijke manier. Soms heeft het gewoon geen zin om tijd en middelen in een bedrijfsfilm te steken.

Om deze redenen maak je er best wél een:

#1 – Communiceer merkwaarden & voordelen

Bedrijfsfilms zijn een interessante, creatieve en entertainende manier om prospects, maar ook huidige klanten en werknemers, kennis te laten maken met je bedrijfswaarden.

Een relatie bouwen begint namelijk met het zoeken van gemeenschappelijke waarden, of zoals Simon Sinek het zegt: de ‘why’.

Sterker nog, ook marketingguru’s zoals Seth Godin baseerden hun volledige filosofie op het vinden van de juiste waarde-gedreven communities.

Niet enkel waarden, maar ook voordelen en soms eigenschappen kunnen worden belicht in een bedrijfsfilm:

  • Values: waarom zou mijn klant er om geven?
  • Benefits: welk voordeel biedt het product of dienst aan mijn klant?
  • Features: wat zijn de eigenschappen van mijn dienst of product?

Een goede brand film start vanuit diepgewortelde waarom-vraagstukken en verleidt met tastbare voordelen. Het vermelden van de eigenschappen is daarom niet altijd nodig en kan het zelfs verwarren. Genoeg kansen om later in de sales funnel over eigenschappen te praten!

#2 – Begrijp elkaar beter

Bij Startmotion starten we het creëren van een brand film altijd met een discovery: een intensief proces waarin we samen op zoek gaan naar de juiste boodschap en doelgroepen.

bedrijfsfilm proces

Het maken van een bedrijfsfilm verplicht je om na te denken over de meest fundamentele vragen over je business om er daarna een inspirerend verhaal aan op te hangen.

Een goed geschreven verhaal heeft de kracht om elkaar beter te begrijpen. Mensen zijn ten slotte verhalenvertellers: we geloven als mens eerder in een goed verteld verhaal dan slecht vertelde feiten (narrative paradigm).

Klanten hebben het gevoel van gemeenschappelijke waarden en krijgen in een korte periode een duidelijk beeld bij je missie, visie en voordelen.

Collega’s kunnen de video, of de aanhangende verhalen, ook gebruiken om klanten beter te woord te staan. Of om persoonlijke connecties te informeren over hun job. Dat is vooral interessant bij employer branding.

Bij Solvint Academy, een bedrijf in inkoop- en supply chain opleidingen, gebruiken ze nu bijvoorbeeld de ‘Solvint Cocktail’ als metafoor. Ze geven hiermee aan dat hun klanten een op maat gemaakte mix van opleidingen ontvangen. Ondertussen serveren ze de cocktail zelfs op after-work feestjes. De reden daarvoor? Hun bedrijfsfilm:

#3 – Scoor hoger in zoekmachines

Ook al is de bedrijfsfilm geen rechtstreekse tool voor een hogere SERP, er valt wat te zeggen over de impact op SEO.

Een bedrijfsfilm op je homepagina kan je organische bereik met ongeveer 157 procent verhogen. De de bounce rate verlaagt en de gespendeerde tijd verhoogt.

Een video verlaagt de bounce rate en zorgt ervoor dat bezoekers twee keer zo veel tijd op de pagina spenderen. Dat is ook bevorderend voor de dwell rate: gebruikers keren minder snel terug naar de zoekmachine. Een positief signaal aan Google.

wistia video statistieken
Bron: Wistia

Met ondertitels die leesbaar zijn door zoekmachines (zoals bijvoorbeeld YouTube of Wistia) geef je extra signalen aan Google over de inhoud van je pagina.

Bezoekers kunnen op een korte tijd een beeld vormen bij je bedrijf, zonder helemaal naar beneden te scrollen. Dat is dan weer bevorderend voor de User Experience. SEO gaat in 2020 niet meer om keyword-stuffing, maar om een zo kwalitatief en betrouwbaar mogelijke (mobiele) ervaring!

#4 – Bouw aan je branding

Een bedrijfsfilm vertegenwoordigt, verrassend, je bedrijf. Je kan met de combinatie van beeld en geluid de kleinste details een merkervaring vorm te geven.

Het aantal puzzelstukken is eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan deze vragen:

  • Voor welke muziek kiezen we? Energetisch, melodisch of rustig?
  • Wie of wat zien we in beeld? Mensen, objecten, of iets anders?
  • Hoe brengen we het in beeld? Snelle of trage bewegingen?
  • Welke kwaliteit willen we uitstralen? Goedkoop of degelijk?

Door het grote aantal creatieve beslissingen en combinaties zijn bedrijfsfilms bijna altijd uniek. Dat maakt het gemakkelijker om je te onderscheiden van de concurrentie.

Een goed gemaakte bedrijfsfilm is een verlengde van je huisstijl en verhoogt de herkenbaarheid en merkervaring. Dat doe je door bijvoorbeeld een consistente tone of voice, kleurbeeld, tempo van montage of inkleding. We maakten bijvoorbeeld het Solvint-logo op grote schaal na in hun bedrijfsfilm:

Untitled 1.1.9

Branding is natuurlijk meer dan een bedrijfsfilm alleen. Branding is de totaalervaring die een persoon heeft bij interactie met je merk. Het is dus belangrijk dat alle elementen zoals website, copy en afbeeldingen goed samenwerken.

#5 – Maak indruk, ook offline

Een video op LinkedIn wordt 80% van de keren zonder geluid gekeken. Offline daarentegen heb je wél volledige controle over de ervaring. Dat is waardevol in een wereld waar aandacht en focus schaars zijn.

Omdat een bedrijfsfilm niet als doel heeft om een rechtstreekse verkoop te sluiten, is het een uitstekend hulpmiddel op meetings en presentaties. Er zijn veel manieren om een presentatie met impact te starten. Met een video maak je een statement, geef je context en activeer je de rechter hersenhelft van je luisteraars.

We zijn ons er niet altijd van bewust, maar bedrijfsfilms zijn ook offline effectief. Denk bijvoorbeeld aan recepties, wachtzalen, TV-schermen, evenementen … En als sociale wezens delen we dat wat indruk op ons heeft achtergelaten. Ook offline!

De nadelen

Als we eerlijk zijn over de voordelen, dan zijn we dat ook over de nadelen. Het heeft niet altijd zin om een bedrijfsfilm te laten maken. En niet elk type bedrijfsfilm is geschikt voor je bedrijf.

#1 – Het is arbeidsintensief

“It’s hard to read the label when you’re inside the jar, isn’t it?”. Oftewel: jezelf duidelijk ontvanger-gericht uitdrukken aan de buitenwereld is moeilijk zonder hulp. We blijven beïnvloed door onze eigen kennis (cognitieve fouten).

Een onafhankelijke partner helpt je verschillende vragen te beantwoorden in het belang van jezelf én je klant. Maar dat proces vraagt tijd en energie.

Ook de productie is arbeidsintensief. Op de filmset voor Bofidi waren bijvoorbeeld ongeveer 15 vakmensen aan het werk:

Bofidi Brandfilm 25

Je hoeft het natuurlijk niet altijd zo groot te zien. Een grote filmcrew betekent niet altijd een betere film, maar vaak wel een betere kwaliteit. Denk dus na over je bedrijf en waar het voor staat. Ga je voor kwaliteit? Of mag het wat nonchalanter?

Tot slot moet een bedrijfsfilm niet alleen mooi, maar ook effectief zijn: afgestemd op je doelgroep, aansluitend bij hun noden en waarden, met een duidelijk onderscheidende boodschap.

Zit je in een hoog-competitieve markt met veel verschillende stakeholders in uiteenlopende sectoren? En heb je geen tijd of middelen voor een grondige uitwerking in samenwerking met je productiepartner? Begin er dan (nog) niet aan.

Bedrijfsfilms zijn delicaat. Géén boodschap is beter dan een onduidelijke boodschap!

Of zoals Donald Miller zegt: “If you confuse, you’ll lose!”.

#2 – Moeilijk meetbare ROI

Het goede nieuws: een bedrijfsfilm maak je meestal niet elk jaar opnieuw en heeft een lange levensduur.

Het minder goede nieuws: het is daardoor een investering op korte termijn met een moeilijk meetbare ROI. Bedrijfsfilms hebben meestal geen rechtstreeks verkoopdoel. Ze spelen vooral vroeg in de sales funnel op waarden van de potentiële klant: past dit bedrijf bij mijn overtuigingen en noden?

bedrijfsfilm laten maken grafiek

Ben je op zoek naar een resultaatgerichte video die je verkoop rechtstreeks beïnvloedt, dan is een product-of servicevideo wellicht een betere keuze.

Een goede strategie balanceert duidelijk meetbare resultaten en een sterke visie. Door de opkomst van marketing automation, growth marketing en een stijgende behoefte aan efficiëntie vergeten we dat wel eens. Bouwen aan een merk is ook een menselijk proces in een human-to-human tijdperk.

Conclusie

Een bedrijfsfilm laten maken in 2023, is dat een goed idee? Als het van ons afhangt: volmondig ja, maar niet voor iedereen.

Heb je geen tijd en middelen om een grote puzzel te leggen? Of ben je op zoek naar een video met een duidelijk verkoopdoel? Stel de bedrijfsfilm dan misschien uit. Of maak een product-en service video. Die zijn vaak goedkoper en meer resultaatgericht.

Wil je inzetten op een authentieke, onderscheidende connectie met klanten, potentiële klanten en medewerkers? En daardoor ook hoger scoren in Google? Heb je een mijlpaal te vieren, wil je bouwen aan je merk en stakeholders inspireren met een duidelijke visie?

Dan is een bedrijfsfilm waarschijnlijk iets voor jou.

Stuur ons een mailtje, en dan bekijken we samen wat mogelijk is. Of bekijk ons laatste werk!

Inhoudstafel